Succesfuld brug af E-sport tilbud

Med fokus på ejerskab og stabilitet bliver e-Sport forløb brugt med succes i psykiatrien, og bringer borgere tættere på at kunne bestride et arbejde.

Vi møder en borger, der, inden opstart af e-Sport forløbet CS:GO, modtager bostøtte, men som ikke har meget kontakt til hverken bostøtten eller til kontaktstedet Huset.

Igennem forløbet tager borgeren mere og mere ejerskab og føler sig forpligtet af, at resten af holdet mangler ham, hvis han ikke møder op. Han genoptager også brugen af Huset samt kontakten til bostøtten.

Personalet i Huset har en klar oplevelse af, at han er blevet mere synlig og mødestabil, og derfor klart profiterer af at benytte tilbuddet.
Bostøtten afsluttes efter noget tid, da borgeren ikke længere føler, at der er behov for støtten, hvilket bostøtten er enig i.

Borgeren fortæller, at han har oplevet, at det var rigtig godt at prøve at indgå så fokuseret i et samarbejde, og at det var nyt for ham, da han ellers altid har set sig selv som en ’solo-rytter’. Han har tidligere gemt sig derhjemme, men han har nu fået mere mod og lyst på at samarbejde med andre.

Borgeren fortsætter i endnu et e-Sport forløb, CS:GO for viderekomne, hvor der bliver endnu større fokus på udslusning til samfundet, og at det der trænes og læres, også kan bruges i eksempelvis et fremtidigt arbejde.

Fakta om e-Sport

Huset tilbyder forskellige e-Sport forløb, hvor en gruppe mødes og spiller forskellige computerspil som f.eks. CS:GO.

Forløbet fokuserer på ejerskab og stabilitet, og har først og fremmest til formål at give borgerne et fællesskab at være en del af. Når der er tilpas udvikling blandt borgerne, skærpes fokus på at blive endnu mere klar til ”livet”.

I forløbet deltager en medarbejder fra Huset, som superviserer spillet, og som hjælper med de udfordringer, der kan opstå undervejs, som f.eks. spørgsmål om hygiejne, socialisering og egen mestring.