Elektronisk låsesystem

Elektronisk låsesystem

Hvad er det elektroniske låsesystem?

Det elektroniske låsesystem består af en lås, der sættes op i dit hjem og et nøglekort, som hjemmeplejens medarbejdere benytter. Du kan fortsat bruge din egen nøgle i lagt de fleste tilfælde.

Hjemmeplejens medarbejderne, der kommer ud til din dør, har et nøglekort med, og kan låse sig ind i dit hjem, hvis du ikke har mulighed for at komme til døren. Din dør kan også låses op på afstand, hvis for eksempel vagtlægen kommer. Så kan en medarbejder bruge en computer til at låse op med.

Kortet kan kodes, så det defineres i hvilke hjem og for hvilke medarbejdere, det gælder. Bliver et kort væk, kan der elektronisk lukkes for adgang med det samme.

Hvem gavner det?

Det nye låsesystem kan være med til at øge sikkerheden og trygheden for dig og samtidig spare ressourcer for medarbejderne. Både fordi der kan spares kørsel og fordi hjemmeplejen i dag bruger en del tid på at registrere og sikre, at der er styr på de mange nøgler.

System vil være udformet, så det ikke er synligt udefra for potentielle indbrudstyve, at en bolig har et kommunalt låsesystem. 

Hvordan får jeg det?

Kommunen vurderer om der er et behov.

Hvad er status på projektet?

Afprøvningen med 120 borgere er afsluttet med et godt resultat. Afprøvningen foregik i samarbejde med firmaet Access Technology, og projektet var støttet af Fornyelsesfonden. De øvrige deltagende kommuner var Billund, Varde, Esbjerg, Svendborg og Ballerup.

Løsningen har været i udbud, hvor firmaet Access Technology vandt, og implementeres nu i hele hjemmeplejen.

Sidst opdateret: 22.02.2017