Virtuel Borgerkontakt (tidligere Virtuel Hjemme- og Sygepleje og Virtuel Bostøtte) er en mulighed for at besøge borgeren gennem et videoopkald. 

Som udgangspunkt opsættes en tablet i borgerens hjem, men det er også muligt for borgeren at bruge sin egen tablet eller smartphone. Medarbejderne fra kommunen kan ringe op til borgerens tablet og afhængig af behov har borgeren mulighed for at ringe til et hjemmeplejedistrikt eller kontaktperson. 

Skærmbesøg giver borgeren en større frihed, tryghed og ro i mødet. Samtidig bliver borgeren bedre til at klare sig selv og tage styring i eget liv. 
 
For sundhedspersonalet betyder det en mere fleksibel hverdag. Virtuel Borgerkontakt giver sammenhængskraft i kvalitet og patientsikkerhed og muliggør læring og videndeling. Det er også muligt for grupper at ringe sammen, fx til morgen- og tavlemøder, samt fagspecifikke møder. 

Status 

Som den første kommune i Danmark har Viborg Kommune gennemført et EU-udbud om skærmbesøg. Den nye kontrakt løber fra 1. april 2022 og foreløbigt fire år frem og er vundet af virksomhederne ATEA, Applikator og Connector i fællesskab. 

Fakta

  • Viborg Kommune leverer ugentligt ca. 1.200 virtuelle besøg til borgere, der modtager besøg fra blandt andet hjemmeplejen og det sociale område. 
  • I alt har Kommunen opsat ca. 270 skærme rundt om hos borgere. 
  • Viborg Kommune begyndte at arbejde med virtuelle ydelser i 2012. 

Kontakt

Peter Bahnsen

Digitaliseringskonsulent

Tlf: 25 47 99 81