Resumé

Behandlerne på Rusmiddelcenter Viborg oplever, at de til tider kan have svært ved at fastholde nogle borgere i behandlingen eller at borgerne slet ikke kan overskue at tage imod et tilbud indenfor de nuværende rammer for et behandlingsforløb. Der kan være flere grunde til at borgerne enten ikke starter eller færdiggøre et behandlingsforløb, men nogle af udfordringerne for borgerne kan være problemer med at fremmøde på Rusmiddelcenteret grundet fysiske, psykiske eller sociale udfordringer, begrænsede transportmuligheder mv.

Virtuelle samtaler

Rusmiddelcenteret har under Covid-19 nedlukningen tilbudt flere borgere behandlingssamtalerne virtuelt, men de blev mødt af udfordringer omkring teknik, samt borgernes adgang til brugbar teknologi.

Rusmiddelcenteret har under deres samtaler, brug for at dele skærm med borgeren, så de ser de samme skemaer, tavler eller lignende, hvilket vil være for småt på selv en smartphone. Derfor tænkes det, at samtalerne som minimum bør foregå på en iPad. Men det er ikke altid borgene, har en iPad, hvorfor Rusmiddelcenteret, ønsker at have muligheden for at udlåne en iPad til borgeren.

Supplement til almindelig behandling

Rusmiddelcenter Viborg kan med løsningen tilbyde deres borgere et supplement til den nuværende behandling. De vil kunne tilbyde virtuelle samtaler, til de, der ikke har mulighed for at fastholde et forløb ved Rusmiddelcenteret indenfor nuværende rammer.

Ligeledes vil borgere, der lider af angst eller af andre grunde har svært ved at transportere sig til Viborg, kunne få et mere fleksibel og lettilgængelig tilbud om behandling.

TEK-trekant med prik der viser, at der forventes mest på trivsel og effekt i dette projekt.

Effekt

T = Trivsel - E = Effektivitet - K = Kvalitet

Trivsel

Medarbejderne vil opleve at få endnu et redskab til behandling, hvilket vil give dem bedre mulighed for at støtte borgerne. De vil have mulighed for at have et tilbud til borgere, som de måske ikke før har følt, de har haft et tilbud til. Samtidig vil de have en mere moderne og samtidsorienteret service at tilbyde borgerne. Alt det tænkes, kan give medarbejderne en større glæde og tilfredsstillelse i deres arbejde.

Effektivitet

Der bruges meget tid på borgere, der ikke kommer til en behandlingssamtale. Der bruges her spildtid på forberedelse til samtalen, at få kontakt til borger igen og planlægning af ny samtale m.m. Denne spildtid kan forhåbentlig minimeres, hvis borgere, der har det svært ved at fastholde behandlingen, kan tilbydes virtuelle samtaler i stedet.

Rusmiddelcenteret tænker, de ved at tilbyde virtuelle samtaler, kan fastholde flere borgere i behandlingen, og derved er der formentligt flere borgere, der kommer ud af deres misbrug, hvilket i sidste ende vil resultere i at borgerne vil ”koste” kommunen mindre.

Kvalitet

Borgere vil opleve kvalitet når de tilbydes en løsning, hvor de kan bedre fastholde og indgå i behandlingen, fordi de ikke skal møde op på Rusmiddelcenteret.

Nogle gange har borgerne skulle vælge mellem misbrugsbehandling og job. Dette vil de i samme omfang ikke være nødsaget til, da samtale gennem projektet, vil øge tilgængeligheden for borgerne da man kan yde støtten lige, hvor borgeren er, når samtalerne kan tilbydes virtuelt.

I forbindelse med de virtuelle samtaler udført under Covid-19 nedlukningen, udtalte en borger at han havde minimeret sit sidemisbrug, fordi han ikke skulle møde ind på Rusmiddelcenteret. Han fortalte, han ikke kom ind i området til sin pusher og derved ikke blev fristet til at misbruge på samme måde som tidligere. Så på denne måde kan borgerne også opleve kvalitet ved virtuelle samtaler.

Derfor placeres vægtningen i TEK-trekanten ca. midt mellem trivsel og effektivitet.

Risikoradaren viser, hvor risikofyldt projekt er at investere i. Risikoen vurderes her til 2 ud af 4.

Risiko

  1. Rutinepræget - stor forudsigelighed
  2. Udfordring fagligt eller organisatorisk - der kan være uforudsigelige elementer
  3. Komplekse projekter der udfordrer både faglighed og organisering - flere uforudsigelige elementer
  4. Innovation, kender ikke slutproduktet

Projektet vurderes til at ligge på en 2’er på risikoradaren, da der kan være udfordringer ved at Rusmiddelcenteret skal indarbejde nye rutiner og arbejdsgange i forhold til at bruge virtuelle samtaler. Der kan være uforudsigelige elementer i forhold til det tekniske og løsningen for hvordan man udlåner og sikre returnering af de lånte iPads m.m.

Flere andre kommuner tilbyder på nuværende tidspunkt allerede virtuelle behandlingssamtaler, som en del af deres tilbudsvifte, her er bl.a. tale om Holstebro, Horsens og Silkeborg.

Samtidig har der været lignende afprøvninger i Viborg kommune og flere områder arbejder med virtuelle samtaler som et integreret redskab for at støtte kommunens borgere, så der er en del erfaringer og viden at trække på internt i kommunen.

Kontakt

Peter Bahnsen

Digitaliseringskonsulent

Tlf: 25 47 99 81